„Jeśli chcesz czegoś bardzo mocno,

możesz to osiągnąć.

Może to wymagać cierpliwości,

bardzo ciężkiej pracy,

prawdziwej walki i długiego czasu,

ale to jest wykonalne.

Ta odrobina wiary jest warunkiem każdego przedsięwzięcia,

artystycznego czy też innego”.

1Margo Jones wypowiedziała te słowa na początku XX wieku, a uczniowie klasy 4C wraz z wychowawcą p. prof. Iwoną Bartecką zrealizowali, wygrywając konkurs na „Najpiękniejszy stroik świąteczny”.

W środę, dnia 28.05.2025r. cieszyli się nagrodą. Tego dnia nie mieliśmy lekcji!

Wycieczkę rozpoczęliśmy na ulicy Ratajczaka. Z pasji do nauki zwiedziliśmy wystawę poświęconą historii Biblioteki Uniwersyteckiej.

1 października 2024 roku minęło 105 lat od dnia, kiedy to Biblioteka Uniwersytetu Poznańskiego, przemianowana później na Bibliotekę Uniwersytecką w Poznaniu (BUP), otworzyła swoje podwoje dla czytelników. Uczniowie dowiedzieli się, że jej początki sięgają przełomu XIX i XX wieku – to w tamtym okresie powstała Kaiser-Wilhelm-Bibliothek (Biblioteka im. Cesarza Wilhelma), istniejąca w latach 1902-1919. W 1919 roku książnica została przejęta przez polską administrację i od tego czasu aż do dzisiaj (z wyjątkiem lat II wojny światowej) służy poznańskiemu uniwersytetowi i mieszkańcom miasta. Budynek usytuowany przy ulicy Ratajczaka jest najstarszym z gmachów uniwersyteckich w Poznaniu i jedynym, który nieprzerwanie pełni swoją pierwotną funkcję.

Chłonęliśmy klimat tego miejsca przemierzając sale, korytarze gmachu w stylu późnego renesansu, zaprojektowane przez niemieckiego architekta Carla Hinckeldeyna.

Byliśmy w przestrzeni chill room’u pełniącej funkcję kawiarni i miejsca spotkań towarzyskich, swobodnej wymiany myśli i dyskusji naukowych, tzw.” BU-kawki” (w miejscu dawnej Czytelni Niemieckiej).

Jednak największe wrażenie wywarła sala z tradycyjnym katalogiem kartkowym, składającym się z szafek wypełnionych kartami opisującymi i lokalizującymi materiały w bibliotece. Architektura i klimat tego pomieszczenia może w przeszłości stanie się inspiracją do opracowania gry komputerowej dla uczniów klasy 4C – informatyków.