csm FERS logotypy unia 05904132d3

slo1     Pierwszy tydzień zagranicznej mobilności ósemki uczniów z klas 3B i 3E był intensywny ale przyjemny. Po nocnej podróżyautobusem przez 5 krajów, zostali serdecznie powitani już na dworcu w Mariborze. Lokalni partnerzy z organizacji ZNI zadbali nie tylko o połączenie nas z firmami przyjmującymi uczniów na staże, ale przygotowali też rekomendacje na ciekawe spędzanie czasu wolnego w Mariborze i przedstawienie specjałów lokalnej kuchni.
Kurs BHP w języku angielskim przeprowadził dla nas charyzmatyczny instruktor, który zwracał uwagę, że największe problemy zdrowotne powoduje regularne zaniedbywanie ergonomii pracy (np. niewłaściwa postawa i brak przerw przy pracy przy komputerze), a najwięcej urazów występuje przy pozornie mało niebezpiecznych czynnościach gdy dbanie o bezpieczeństwo wydaje się zbędne (np. upadki ze średnich wysokości przy używaniu krzesła zamiast drabiny).
Lokalni partnerzy towarzyszyli uczniom podczas zapoznania z firmami, w których odbywają praktyki, a wcześniej pomogli im przygotować prezentacje w języku angielskim na temat ich zawodowych kompetencji i zainteresowań. Swoboda w porozumiewaniu się po angielsku zarówno przez uczniów jak i wszystkich pracodawców i współpracowników, zdecydowanie ułatwia aklimatyzację w nowym miejscu i budowanie dobrych relacji w pracy. Cieszymy się, że w każdej z firm goszczących naszych uczniów atmosfera jest przyjazna, a o tym, w jak ciekawych firmach odbywają się praktyki w Mariborze opowiemy w oddzielnym artykule.

4

csm FERS logotypy unia 05904132d3

fers2    W dniach 11-12 stycznia oraz 18 stycznia 2025 roku w Zespole Szkół Elektrycznych nr 2 w Poznaniu odbyło się szkolenie językowe oraz kulturowe mające na celu przygotowanie 8 osobowej grupy młodzieży do wyjazdu na zagraniczne praktyki zawodowe do Słowenii. Szkolenie miało formę hybrydową (2 dni spotkań stacjonarnych oraz jedno spotkanie online na platformie Google Meets).

    Zajęcia dotyczyły zapoznania uczestników projektu z wytycznymi międzynarodowych praktyk, zasadami projektu finansowanego ze środków unijnych oraz z kulturą kraju docelowego. Ponadto, część językowa dotyczyła sprawnej i efektywnej komunikacji w języku angielskim.
Grupa była zaangażowana w warsztat zarówno językowy, jak i kulturowy i chętnie dzieliła się również swoimi doświadczeniami oraz spostrzeżeniami.
    Poziom językowy uczestników pozwala na swobodną komunikację z przyszłymi kolegami z miejsca pracy, a zaprezentowany zasób słownictwa pozwoli wybrnąć z kłopotliwych sytuacji językowych.
    Uczestnicy są dość mocno zdeterminowani do wyjazdu i upatrują w nim szansę na rozwój zarówno swoich umiejętności zawodowych, językowych, jak i osobistych.

Link do tekstu w PDF

fers1