Pochmurnego, mglistego dnia 2 grudnia 2025r. uczniowie klasy 5C wraz z wychowawcą p. Iwoną Bartecką połączyli naukę, inspirację płynącą ze sztuki oraz czystą przyjemność integracji w świątecznej atmosferze.
Wycieczkę rozpoczęliśmy na Placu Wolności, gdzie odbywa się Betlejem Poznańskie. Zatrzymaliśmy się przy saniach z gigantycznymi reniferami, wielkim Kole Widokowym – imponującej konstrukcji mechanicznej, która pozwala spojrzeć na miasto z innej perspektywy.
Ulicami Poznania przeszliśmy do Starego Browaru, w którym zauroczyły nas świąteczne dekoracje bożonarodzeniowe.
Po intensywnym marszu i przyswajaniu bodźców wizualnych, znaleźliśmy czas na zasłużony relaks. Udaliśmy się do Multikina na seans filmu „Iluzja 3”.
Następnie poszliśmy do Pop Culture Gallery w Starym Browarze obejrzeć dzieła legendarnego artysty pop-artu.
"Andy Warhol. A Kind of Retrospective" to wystawa zbudowana wokół kluczowego pytania: w jaki sposób twórczość jednego artysty przeniknęła tak wiele obszarów życia współczesnego i dlaczego jego wizje wciąż działają z taką siłą? Instagram, YouTube, reality shows, selfie, kontent wiralowy, tabloidy online i TMZ - cały ten świat operuje dziś według zasad, które Warhol dostrzegł i uruchomił dekady temu. Seryjność, inscenizacja codzienności, płynna tożsamość medialna, ekonomia widzialności - to wszystko już było.
Na trzech kondygnacjach galerii zobaczyliśmy m.in. oryginalne grafiki, polaroidy, filmy, szkice, archiwalne reklamy i zaprojektowane przez Warhola okładki płyt i magazynów "Interview".
Chociaż kojarzony jest przede wszystkim z malarstwem i sitodrukiem, Warhol nie był artystą jednej techniki. Centralnym elementem ekspozycji na pierwszym piętrze są wielkoformatowe instalacje wideo z serii "Screen Tests" z lat 60., udostępnione przez Andy Warhol Museum w Pittsburghu. To filmowe portrety Salvadora Dalego i modelki Nico - bywalców pracowni Warhola.
Piętro wyżej podziwialiśmy wybór dzieł i artefaktów, w których Warhol przetwarzał tematy kultury popularnej. Kampanie dla domów mody, kolekcja kilkudziesięciu okładek winyli i ponad 50 okładek magazynów "Interview" zaprojektowanych przez Warhola przypominają, że początki jego
kariery związane są z reklamą i grafiką komercyjną. Tapeta "The Cow" i prace z wizerunkiem Mao to przykłady zabiegów multiplikacji i gry z formatem. The Souper Dress - sukienka z nadrukiem z puszki zupy Campbell - symbolizuje zacieranie granic między sztuką, a produktem. Oryginalne polaroidy z lat 70. i 80. pokazują formalne eksperymenty w intymnej skali. Nie zabrakło też Marilyn Monroe - wizerunku gwiazdy w nieoczywistych i rzadko prezentowanych realizacjach, jak grafika z ustami aktorki z 1964 r. i animacja "You Are the One" stworzona na komputerze Commodore Amiga.
Zwieńczeniem wyjścia był wspólny czas spędzony wśród świątecznych stoisk. Ciepła herbata i pierniki - symbol słodkiego smaku integracji i dowód na to, że po okresie nauki należy się chwila wytchnienia.



















































